Rustbeskyttelse
Det handler om at forebygge
Hvorfor skal du rustbeskytte din bil? Gentagne tests fra både danske og svenske teknologiske institutter konstaterer, at selv nye biler ruster - blot langsommere end ældre biler. Rusten ses ikke synlige steder, men forekommer ved ombukkede kanter og samlinger. Det gælder også galvaniserede biler, fordi punktsvejsningerne ikke kan eftergalvaniseres. Derfor anbefaler vi, at du får din bil efterbehandlet, også selvom du har seks års fabriksgaranti mod gennemtæring. For det er først efter 5-6 år, at du begynder at kunne se rusten, og så er skaden sket: Det bliver sværere og mere omkostningsfuldt at behandle rusten.
Det handler altså om at forebygge. Rustarbejde er omfattende og dyrt, og en rustrenoveret bil er desværre ikke rustfri! Det er en PAVA-behandlet bil derimod, hvis du har forebygget den tidligt nok med et PAVA-rustbeskyttelsesprogram.
Hvordan din bil bliver behandlet hos os!
Når vi behandler din bil, går vi frem på denne måde:
- Afmontering af inderskærme og afdækninger
Vi afmonterer alle fire plast-inderskærme, motorskjolde, bundplader samt andre afdækninger. På den måde sikrer vi, at vi altid kan komme til at undervognsbehandle din bil - også på de svære og kritiske steder. Det giver dig en holdbar og bæredygtig rustbeskyttelse. - Gennemgang for tæringer og skader
Bilen gennemgås for eventuelle tæringer og andre skader, som er relevante i forhold til en undervognsbehandling. Hvis vi finder et kritisk problem, vil du blive kontaktet for eventuel pris og udbedring, inden bilen undervognsbehandles. Du modtager altid et kontrolskema. - Adskillelse og boring af sprøjtehuller
Der adskilles og bores i henhold til PAVAs sprøjteinstruktioner, hvor der er specifikke forhold for hver enkelt bilmærke og model. Sprøjteinstruktionerne bygger på mange års professionelle erfaringer, og de er kombineret med opskæringer og konstant udvikling i takt med bilernes teknologiske udvikling. Læs mere om PAVAs sprøjteinstruktioner nederst på siden. - Højtryksrensning, trykluft, højtryksrensning og til sidst varmlufttørring
Bilen højtryksrenses underneden, så jord, grus, fedt, vejsalt og tidligere rustbeskyttelse fjernes. Derefter bliver bunden renset med trykluft i alle kroge og kanter, herefter bliver bilen atter højtryksrenset. Bilen varmluftstørres, så al fugt og kondens fjernes inden behandlingen påbegyndes. - "2 lags" komplet undervognsbehandling
Bilen behandles først med et tyndt olieprodukt (PV213 lys) i alle hulrum og på hele undervognen. Dette specialprodukt har markedets bedste penetreringseffekt, og det trænger ind i alle revner og samlinger. Herefter behandles der med et kraftigere specialprodukt (PV400 mørk), som forsegler og lægger et beskyttende lag på hele undervognen. Der er således i virkeligheden tale om en dobbelt undervognsbehandling. Se også specialbehandling nederst! - Genmontering af løsdele
Inderskærme, bundplader, motorskjolde og andre afdækninger monteres omhyggeligt igen, samtidig vil behandlingen blive kontrolleret igen. - Intern kvalitetskontrol
I forbindelse med vores interne kvalitetskontrol har vores kunder mulighed for at få en uvildig kontrol hos FDM. - Afsluttende vask og aftørring
Til sidst vaskes og aftørres bilen grundigt for at overskydende undervognsbehandling fjernes. Nu er din bil ren og klar til aflevering. Vi vedlægger også en pakke med renseservietter, så du nemt selv kan fjerne eventuel efterfølgende udløb af olieprodukter.
Hvilke sprøjteinstruktioner har PAVA?
PAVA er ikke bare noget, der tilfældigt sprøjtes op under bunden. Det er derimod et helt rustbeskyttelsesprogram, der er så godt, at den behandlede bil kan levetids-forsikres med rustgennemtæringer og giver din brugte bil større værdi og længere levetid. Allerede en uge efter at en ny bilmodel kommer til landet, har PAVA ved hjælp af hulrumsundersøgelser udviklet sprøjteskemaer til den individuelle bil. Derfor kan vi også tilbyde, at PAVA behandler helt nye biler, hvilket også anbefales af uafhængige analyse- og bilistorganisationer. Der sker en løbende udvikling af sprøjteskemaerne, hvilket betyder, at vi registrerer og opdaterer oplysninger af ældre modeller. Det sikrer, at vi kan tilbyde nye såvel som ældre biler en kvalitetssikker rustbeskyttelse.
Hvad er en specialbehandling?
Har du en ældre bevaringsværdig bil, der ikke tidligere har fået rustbeskyttelse? Eller har den gammel rustbeskyttelse og kittede samlinger, hvor rusten har fået fat? Så er den bedste løsning en total afrensning, bortslibning af rustangreb og priming af bar karosseriplade. Næstbedste løsning er at forhindre den påbegyndte rust i at udvikle sig mere. Her fjerner vi gammel løs rustbeskyttelse og kit og giver hele undervognen en tynd specialbehandling. Bilen står i blød i 24 timer, inden der påføres et nyt lag, som også står i blød i 24 timer. Det sker dels for at gennemvæde og genopfriske gammel beskyttelse, men også for at rustbeskyttelsen skal trænge helt ind i alle samlinger og nå helt til bunds i de små rustporer. Herefter påføres det tykke slidbeskyttende produkt, så der dannes en tæt overflade, der er med til at holde vandet væk.
5 gode supplementer til en Pava-behandling
1. Body af paneler
Mange biler har problemer med panelerne. Lakken slides af pga. stenslag fra forhjulene, og det efterlader blottet metal med rust til følge. Det kan forhindres ved at påføre "Body" på Panelerne. Body har en blød og affjedrende overflade, som gør, at stenen fra hjulet hopper af i stedet for at slå en flig af lakken. Pava Body er mat sort. Forebyggende Body af begge paneler koster 500 kr incl. moms. Er dine paneler allerede angrebet af rust, er der også råd for det. Vi tilbyder renovering af alle paneler uanset stand. Vi skal dog se den pågældende rustskade, før vi kan give dig et fast tilbud.
2. Montering af skærmkantlister
Bagskærmkanter vil også rigtig gerne ruste, dette skyldes igen sandblæsning fra hjulene. Vi tilbyder en rustfri løsning. Med montering af skærmkantlister vil dine skærmkanter altid være vædet i rustbeskyttelse, fordi listerne behandles inden montering, og skærmkanten vil være beskyttet af slidstærk gummiliste. Montering af skærmkantlister koster 250 kr. (incl. moms).
3. Motorrens
Temperatursvingningerne og varmen i motorrummet gør, at det første rustbeskyttelse, der udtørrer og bliver ineffektivt, ofte er i motorrummet. Det er samtidig et lettilgængeligt sted for fugt og salt. Det kan skabe rustskader i forvanger, tårne og forreste hjulkasser på biler, der bliver rustbeskyttet for sjældent. Vi anbefaler en motorrens inden rustbeskyttelsen, da det renser ud i kanter og samlinger i motorrummet og giver bedre hæftelse for rustbeskyttelsen. En "Motorrens" koster i forbindelse med en "Komplet Rustbeskyttelse" 250 kr. (incl. moms). Normalpris 330 kr.
4. lyddæmpning
Tilbydes i forbindelse med en undervognsbehandling for kun 395 kr. Det indebærer påførsel at PV1000 lyddæmper på bagsiden af al plast i undervogn, samt i reservehjulsbrønd. Produktet vandt bedste produkt i Auto Awards 2017, og dokumenteret op til 30% mindre hjulstøj. (Især god til microbilerne!)
5. Pava Protect Lakforsejling
Indebærer en fuld coating af din lak for 495 kr. Et nano baseret produkt som gør bilen mere smudsafvisende, beskytter sejlivet lakken, mindre imodtagelig for stenslag. Bevarer lakkens glans, og perler så fint i regnvejr. Det holder op til et halvt år. (Dette er en bevaring af lakken og god op til vinteren hvor klimaet bliver hårdt)